Zoeken

Draad info-pagina

Draad info-pagina



Heel veel vragen krijg ik over draad, ik wil proberen om hier wat informatie te geven. Maar moeilijk blijft het wel.
 

Hieronder vind u twee tabbellen met draad informatie. De eerste met de bestelnummers FW... is van het type dat je in mijn webshop vind (er zit ook andere tussen), draad met dunne isolatie. De tabel daaronder, bestelnummers die beginnen met PV... is van draad met zachtere wat dikkere isolatie. Dit draad word nog steeds gebruikt maar in auto's vind je het al tientallen jaren niet meer.

Zoals u ziet zit er een behoorlijk verschil tussen de buitendiameters. Dus eenvoudig opmeten met een schuifmaat van onbekend draad heeft niet zoveel zin ...
In mijn uitleg verderop bedoel ik met doorsnede van de draad de oppervlakte van de kern in mm2. Met diameter bedoel ik de diameter van de draad met isolatie, dus zoals je meet met een schuifmaat.
 






Een paar opmerkingen.
 
De Maximale spanning voor de 'thin wall' draad is 60V.

De nominale stroom, hierboven 'Nominal Current Rating' genoemd. Ik denk dat hier de maximale continue stroom wordt bedoeld, de stroom die nog veilig is, zelfs in een warm motorcompartiment. Maar let op, u heeft in de praktijk niks aan deze waarde. In de praktijk is bepalend de stroom, de lengte, hoeveel spanning u aan het einde over wilt houden en de zekering die in het circuit zit. Heel belangrijk is de vraag dat als er kortsluiting ontstaat in alle gevallen de zekering snel doorsmelt. Dus het circuit met de langste en dunste draad achter een zekering bepaald de zekering.

Een ander punt is de spanning die u wenst aan het einde van een draad. Voor een achterruitverwarming maakt het weinig uit of er 13V op staat of maar 11V. Die werk toch wel. Voor een brandstofpomp bijvoorbeeld kan dit wel uitmaken. Dus gebruik daar wat dikker in geval van twijfel.

Hieraan rekenen is heel erg moeilijk. Het spanningsverlies van draad is wel te berekenen maar elke schakelaar, stekker, zekering etc. in het circuit telt mee.

Hierboven vind u voor bijvoorbeeld 2,0 mm2 draad ook de maat 28/0.30. Dat betekend dat de kern bestaat uit 28 draadjes met een diameter van 0,3 mm. We kunnen de oppervlakte van 1 draadje bereken met de formule:
A=1/4 * pi * d2
Hier is A de oppervlakte, pi is het getal 3,14 en d is de diameter.

Rekenen we dat uit voor 2 mm2 dan wordt dat:

A = 1/4 * 3,14 * 0,32 = 0,0707 mm2

Er zitten 28 draadjes in dus de totale oppervlakte (draaddoorsnede) is 28 * 0.0707 = 1,98 mm2.

Minder dan 2.0 mm2 dus. Dat is bijna altijd zo. Ik moet de eerste draad nog tegenkomen die dikker is als opgegeven. De fabrikanten geven als verklaring dat zuiverder koper is gebruikt als standaard met een lagere weerstand .... maar dat is helaas niet waar. Veel draad koop ik in op haspels van 500 meter. Dan is meten van de weerstand redelijk te doen door een voedingsbron aan te sluiten en spanning en stroom te meten. Of mijn metingen heel nauwkeurig zijn weet ik niet maar wel is tot nu toe altijd de uitkomst dat de dunste draden de hoogste weerstand hebben.

Voorkomende diameters van het koper zijn:
diameter 0,20 mm -> doorsnede is 0,0314 mm2.
diameter 0,25 mm -> doorsnede is 0.0491 mm2.
diameter 0,30 mm -> doorsnede is 0.0707 mm2.

Een andere manier om achter de doorsnede van bestaande draad te komen als u niet wilt meten en rekenen is vergelijken. Heel veel draad dat u vind in huis heeft een opdruk, daaruit is vaak de doorsnede te herleiden of af te lezen. Dus strip de onbekende draad en vergelijk die met een bekende gestripte draad. Kijk niet naar de buitendiameter.

Hieronder vind u nog een tabel met amerikaanse maten. Dat is helemaal spannend, een kleiner getal betekend een dikkere draad ...
 

Welke dikte draad hebt u nu nodig?
Om een idee te geven hieronder wat voorbeelden. Maar iedereen denk daar anders over. Ook vind je in auto's en op motoren veel verschillende draaddoorsnedes voor precies dezelfde toepassing.

 

0.5- 0.65 mm2 dunne draden voor controlelampjes, instrumentenverlichting etc.
0,75 - 1,0 mm2 bij een 12V installatie is dit bij oudere auto's een veel voorkomende dikte voor achterlichten, knipperlichten, remlicht en heel veel meer.
1,5 mm2 koplampen
2,0 - 2,5 mm2 koplampen, benzinepomp. Bij 6V auto's is dit een verstandige dikte, zeker bij knipperlichten en remlichten die altijd zwak branden op 6V.
4 6 mm2 Voedingskabels voor zekeringkast, kontaktslot, achterruitverwarming.
10 mm2 hele kort accukabels, laadkabels dynamo
16 mm2 korte accukabels
   
   
   


Hieronder vind u een tabel met maten van adereindulsen. Die zijn er voor bijna elke maat draad en passen precies. Met deze tabel is het ook mogelijk een draaddoorsnede te schatten. Maar hou rekening met fouten, een draadkern zonder isolatie opmeten is niet erg nauwkeurig te doen.

De binnendiameter is niet gegeven in onderstaande tabel. Wel de buitendiameter D1. Binnendiameter = D1-(2xS). S=wanddikte van het materiaal.

 


Wat voor draad verkoop ik gemiddeld?

Ik heb vroeger beste veel aan auto's gewerkt, ook aan oldtimers. Er zit van merk tot merk best wel verschil in de doorsnedes die gebruikt worden. Wat opvalt is dat de draad die ik verkoop veel dikker is dan wat gemiddeld in een auto voorkomt. Soms hele lijsten met 1,5 of 2,5 mm2. Veel klanten zeggen dan: ik neem het voor de zekerheid allemaal maar wat dikker. Doe dat niet. Een draadboom maken is heel veel werk. Steek er nog wat meer tijd in en als er geen voorbeeld is bekijk van elke draad hoe dik hij moet zijn. De  kwaliteit van het werk wordt niet beter van een te dikke, te stugge kabelboom, die niet meer door rubber tule's past, niet meer mooi op zijn plaats is te leggen en bijvoorbeeld schakelaars en lampjes met klembevestiging uit het dashboard drukt. En er niet erg professioneel en origineel uit ziet.